ヒルが暴君に捧げるセレナード |
米紙『ウォール・ストリート・ジャーナル』10月27日付に、演劇評論家テリー・ティーチアウトが、「暴君に捧げるセレナード(Serenading a Tyrant)」と題するコラムを書いた。
金正日の意向を受けて、クリストファー・ヒル在ワシントン北朝鮮利益代表がアレンジしたニューヨーク・フィルのピョンヤン訪問計画を批判したものである。正しい評価だと思う。
http://www.opinionjournal.com/la/?id=110010791
国務省は、一流オーケストラの演奏が全体主義体制に風穴を開ける可能性を示唆するが、コンサートを聴けるのはエリート中のエリートだけで、一般民衆には一音も届かない、とした上、ティーチアウトは次のように続けている。
「 仮に、コンサートが放送されたとしても、見ることのできる幸運な一握りの北朝鮮人--彼らは世界から隔離されている--は、大オーケストラを派遣することによって、アメリカは、彼らを支配する暴君への支持を表しているのだと受け取るであろう。したがって、私はこう結論づけざるを得ない。もし、ニューヨーク・フィルがピョンヤンで演奏することを選ぶなら、それは、唾棄すべき体制に正統性を与えるパペット・ショー(人形芝居)に参加するに他ならないということだ」
(以下、上記の原文。および、それに続く結語)
Even if such a concert were to be telecast, the handful of North Koreans lucky enough to see it, isolated as they are from the rest of the world, might well conclude that by sending a great orchestra there, the U.S. was showing its support for the tyrants who rule them. That's why I've come to the conclusion that should the Philharmonic choose to play in Pyongyang, it will be doing little more than participating in a puppet show whose purpose is to lend legitimacy to a despicable regime.
What would you have thought if Franklin Roosevelt had encouraged the Philharmonic to accept an official invitation to play in Berlin in the spring of 1939? Do you think such a concert would have softened the hearts of the Nazis, any more than Jesse Owens's victories in the 1936 Olympics changed their minds about racial equality? Or inspired the German people to rise up and revolt against Adolf Hilter? Or saved a single Jewish life?
The New York Philharmonic and the Bush administration would do well to ponder these questions before consenting to put America's oldest orchestra at the service of the man who turned off all the lights in North Korea.